Middels til lengre jern

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Middels til lengre jern

Post by kristianffs »

Lurer litt på "normale" lengder på middels til lange jern. Jeg slår ca 130-135 på et normalt 8'er jern og rundt 145 med 7'er. Men med 6'er jernet får jeg den ikke lengre enn maks 150. 5'er jernet slår jeg ca 150-155. Lurer litt på hvorfor dette forekommer. Svinger ikke stort annerledes med de forskjellige jernene, bare endrer litt på ballplassering og oppstilling som regel. 4'er jernet har jeg ikke helt turt å ta i bruk enda.


Tips og triks?
Golf.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Middels til lengre jern

Post by furu »

Min mening er at de aller fleste av oss glade amatører ikke klarer å utnytte det at lange jern har lange skaft. Vi får ikke nok fart på køllen. Syns veldig mange - inkludert meg - får dårligere rytme med lange jern.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Middels til lengre jern

Post by sumo »

får dårligere rytme med lange jern, men med hybridene så funker det som regel gull. merkelig greier denne golfen..
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Middels til lengre jern

Post by Golffreak »

Jeg har relativt jevnt intervall mellom jernene, fra PW (ca. 115m) til 3-jernet (ca. 185m). Ved gode treff kan jeg slå litt lengre kanskje, men ved dårlige treff så blir jo konsekvensen større med lange jern. Det er vanskeligere å slå lange jern og langt, logisk nok, og det er absolutt en treningssak. Er viktig å trene med disse køllene også, ser altfor mange som nesten bare slår med 6-jern og driver når de står på range. Normalt så trener jeg med PW, 6 jern, 3 jern, hybrid, 3W, driver og wedger (53 og 60). Føler at jeg kan treffe de andre køllene imellom hvis jeg kan slå PW, 6 og 3i men burde jo slått med de andre også.

Det krever nok litt mer release med håndleddene for å få lengdene på lange jern, og protimer og trening er cluet som alltid..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Middels til lengre jern

Post by radar1 »

De gangene jeg spiller bra så klarer jeg å holde samme rytme med 4jernet som med Wedgen.
Som Golffreak er inne på så er konsekvensene av et dårlig treff større med de lange jerna. Merker at jeg ofte skal slå litt hardere når jeg står med et 4jern med enn 8r jernet. Da går det fort sideveis.

Les den her. Er det en kar jeg synes svinger smooth samme hvilken kølle han slår med så er det Geoff Ogilvy.

http://www.golfdigest.com/golf-instruct ... 10#slide=1
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Middels til lengre jern

Post by JanB »

radar1 wrote:De gangene jeg spiller bra så klarer jeg å holde samme rytme med 4jernet som med Wedgen.
http://www.golfdigest.com/golf-instruct ... 10#slide=1
Dette er komplett feil. Rytmen ved "Power play" er helt anderledes enn ved "shortgame", altså med wedger.
Alt med shortgame er anderledes. Grep, swingtempo er helt anderledes enn med powergame.

Ikke forsøk å gjøre svingen i hva vi kaller "shoertgame" (fra 100 meter og inn) til noe annet.

Dette handler om følelse.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Middels til lengre jern

Post by radar1 »

host planen var å skrive 8rjernet. Men det blir kanskje også feil?
Post Reply