Bytte av skaft, lønner det seg?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by Thkarlson »

Som headingen sier...
Lønner det seg og bytte skaft? Jeg har stål idag men anlyse hos Callaway og Mizuno viste igår at grafitt passet meg mye mye bedre...
Vil det lønne seg og bytte stålskaftene i mine CG16 eller bør jeg heller kjøpe nye jern med grafitt
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by furu »

Er du helt sikker? Hvor mye bedre var det med grafitt? Jeg vil tro at de aller fleste norske golfere på gjennomsnittlig nivå vil få litt bedre tall med grafitt på målinger. Var det bare positivt med grafitt? Ingen negative sider?
Instagram @christianfuru
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by Thkarlson »

Ja det var faktisk bare positivt men det kan jo selvsagt endre seg etter som svingen min sikkert vil endre seg
Jeg slo ikke i Simulator men ute på rangen på Fornebu og som sagt slo jeg merkbart bedre med grafitt, lengre og rettere
Mizuno som gav den beste analysen fortalte meg at min sving alltid ville passe best med grafitt, da jeg hadde en veldig rolig og fin baksving men trykket kom idet jeg passerte skuldrene
Testet deretter Callaway, Cleveland og Cobra og slo mye bedre med alle merkene med grafitt, følte også selv balltreffet var helt annerledes
Passet på og slå samme jern (6) hos alle
Men antar at dette må testes på gress og ikke bare matte
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by Yngvebol »

Jeg har regnet på dette, dog med stålskaft. Det lønner seg sjelden å bytte skaft, og du må i hvertfall gjøre det selv.
Den eneste måten å få det til å "lønne" seg er å kjøpe pull-outs fra e-bay og klare å selge de gamle skaftene.

Hvis du er fornøyd med de køllene du har og ikke vil legge noe særlig mere i nye køller ville jeg prøvd å selge de gamle og sjekket e-bay e.l. for tilsvarende med grafittskaft.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by norrbaggen »

För at svare på TS spörsmål. Det er ikke så lurt at sette inn grafitt i hoder som har hatt stålskaft tidligere. Det er annen vekt på hodene. Det er bedre at kjöpe nytt med en gang.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by Golffreak »

Tviler ikke på at du har utbytte av grafittskaft idag, og vil ikke forvirre deg men kanskje greit å stille seg et par spørsmål:

- Har du ambisjoner om å spille såpass mye golf at du muligens vil bli en del bedre (og få lavere hcp ettersom du ligger på 30 idag)? Når du får bedre teknikk så øker gjerne køllehastigheten, og det er ikke sikkert utstyret passer så godt lengre. Man "må" som regel bytte køller på et tidspunkt uansett, og de fleste spiller med stålskaft for økt stabilitet og kontroll. Stort sett så bruker de med litt lavere svinghastighet grafittskaft i jernkøllene, og et sett med stålskaft vil muligens passe lengre? Jeg har vært i eksakt samme sted som deg og spilte med grafittskaft tidligere (dog ingen analyse, bare jeg som syntes det kjentes bra ut). Etterhvert så følte jeg at disse køllene var "noodle shafts" og at jeg kunne slice eller hooke nesten uansett hva jeg gjorde. Jeg hadde nok økt svinghastigheten (uten at jeg hadde målt det) og forbedret teknikken, og når jeg gikk fra regular grafitt til stiff stål så var det en helt annen stabilitet for min del. Hadde nok ikke spilt så bra med køllene jeg har idag når jeg startet med golf riktignok, og man har gjerne ikke samme sett fra man er nybegynner til man blir litt bedre. Hvis du har planer om å spille mye så må du kanskje regne med at du får lyst på andre skaft etterhvert men selvsagt ikke noe galt i det. Hvis du samtidig ønsker et sett du kan ha i mange år så ville jeg bedt om en second-opinion og vurdert stålskaft likevel. Igjen, det er helt avhengig av dine ambisjoner med golfen og hvor lenge du ser for deg å bruke settet :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by norrbaggen »

Det er forskjell på skit och pannkaka. Du kan få grafitskaft som är vridstyvare än stålskaft. Finns många bra spelare som har grafit.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by Golffreak »

Joda, godt poeng norrbaggen..hehe. Uten å sammenligne for mye med tour-spillere, så bruker jo >90% av dem stål.... Selvsagt er mange av dem relativt konservative og bruker kun det "gamle gode", men mange som ville brukt det også om det hadde vært fordelaktig. Skaft-ekspertene her inne får kommentere mer på grafitt vs. stål evt, men uansett så skader det jo heller ikke å oppsøke en køllemaker (og høre med proen man bruker evt) for en second-opinion. Men for all del, grafitt blir jo da ikke feil ettersom flere kom frem til samme konklusjon!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by furu »

Før man tar valget og får for grafitt så anbefaler jeg å låne med en demokølle eller to med riktig grafittskaft på banen. Jernkøller brukes til mange typer slag, kan være greit å teste et i realistiske situasjoner. Jeg liker ikke å chippe med jern med grafittskaft. Får mye dårligere følelse med hodet.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bytte av skaft, lønner det seg?

Post by spiderboy »

Bytting av skaft hos en køllemaker kan bli rimelig dyrt. Så det billigste alternativet er å lete på ebay etter køller med de skaftene du har fått anbefalt.

Når det gjelder hvor lenge du kan spille med grafitt og at stål skulle "passe lengre" er det selvsagt fullstendig irrelevant og også feil. Det ville for det første kun ha hatt betydning dersom du skulle kjøpe kun 1 jernsett i din golfkarriere. Jeg vedder huet mitt på at du i løpet av de neste 2 til 3 årene kjøper nytt sett uansett om du går for grafitt eller stål. De fleste som blir bitt av basillen (og jeg tror samtlige her inne) kjøper seg nytt utstyr i ny og ne. For det andre er det som Norrbaggen sier flere tourspillere som spiller med grafitt. Grafittskaft vil på generell basis launche høyere enn stål. Det har lettere vekt, noe som de beste tourspillerne som regel ikke liker (og da snakker jeg altså ikke om den gjennomsnittlige 6-hcp, men folk på et langt høyere nivå), men jeg regner med du er et stykke unna PGA-touren enda. ;-)
Om skaftene dine skulle begynne å føles litt spaghetti-aktige fordi svinghastigheten din går opp anbefaler jeg å skifte til skaft med stivere fleks. Både grafitt og stål kommer i flere fleksgrader, forskjellig vekt og med forskjellig kickpoint og torque. Så det er bare å teste og finne ut hva du trives best med.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply