BBGM - kan man bruke en skaft fitting til alle merker?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

BBGM - kan man bruke en skaft fitting til alle merker?

Post by Nerd »

Jeg får ofte spørsmålet, kan man bruke en skaft fitting fra Mizuno Shaft optimizer, eller en annen fitting, over til et annet merke? . Nei er det korte svaret, og Mizuno Shaft optimizeren er KUN et startsted, så det behøver ikke engang være noen av de alternativer den foreslår som fungerer best. Mizuno shaft optimizer køllen i seg selv, gir en viss "missvisning", og den 3 årsaken er BBGM og hosel insertion dept.

BBGM, eller Bottom of Bore to ground er noe mange av dere ikke har hørt om, og derfor ikke kjenner betydningen av.
- BBGM eller på Norsk avstand fra skaft spissen til jord, har enorm betydning for hvordan en skaft spiller.
Derfor kan flere av dere oppleve, at et skaft som er utmærket i en driver, ikke fungerer i en annen, og det behøver altså ikke være selve køllehodet som er "problemet", men at de 2 hoder man sammenligner har forskjellig BBGM.
Det er derfor greit og kjenne til dette, og hvordan det påvirker skaftet og måten skaftet spiller på, så derfor ville jeg skrive om dette tema, selv om det for mange kan virke både teknisk og dypt, les videre, det er ikke vanskelig å forstå.

I "gamle dager" og det er ikke så lenge siden i Golfutstyr, var det vanlig med køllehoder der skaftet gikk direkte igjennom hodet, noe vi ser på f.eks Titleist 905 driver, og vi ser det på en hel del Callaway Jern.
Når skaftet monteres i et slikt hode, "blokkeres" store deler av tip delen på skaftet fra å flexe (dypere insert), og da skaftet står dypere, sager vi også mindre av på grip siden fra en nytt skaft og ned til standard.
Dagens «moderne» køllehoder har en hosel type som vi gjerne kaller «blind bore», ja kort og godt en blind gate, den går altså ikke igjennom, men stopper en variabel avstand før bunnen av køllehodet, og det er denne variabelen, denne tråden handler om, samt ID eller insertion dept.
BBGM-Anatomy.jpg
BBGM-Anatomy.jpg (43.36 KiB) Viewed 1007 times
ID = Insertion dept, eller dybden skaftet går ned i hoselen.
HL = Hosel lenght, eller hoselens totale lengde. (BBGM+ID =HL)
BBGM – Bottom of bore to Ground – eller avstand fra skaft spissen til jord.

Om vi så har en spiller som har spilt f.eks en Titleist 905 med UST V2 i S flex, og nå vil la den samme spilleren prøve en ny Titty 913 med det samme skaftet, så vil han synes dette var slappe greier flex messig, og kan ikke helt få regnestykket å gå opp. Svaret ligger i BBGM differancen.

På en 913 er BBGM 1.25 tommer opp, og det betyr at vi bruker 1.25 kortere grip del av dette skaftet når køllene spilles like lange. I tillegg er dybden fra toppen av hosel "dypere" på 905 sammenlignet med 913, selv når vi korrigerer for BBGM.
Det samme skaftet vil derfor spille en hel del bløtere i en 913 sammenlignet mot en 905, og derfor tip trimmer Titleist sine 910 og 913 skaft med 0.5 tommer, men det kompenserer ikke helt her, så de er stadig forskjellig flex, selv med det samme skaft, og derfor føles de bare ikke ens. 913 vil derfor føles bløtere, og da selve skaftspissen som er utenfor hoselen og fri til og flexe også er lengere på 913, vil summen av disse 2 gi en højere launch angle gjennom mere dynamisk loft.

Akkurat det samme forhold finner vi om vi sammenligner 2 woods, hybrider, jern eller wedger, så igjen kan vi bomme grovt og tro det samme skaft bare kan "flyttes runt" om vi har god erfaring med dette skaftet fra et annet hode. Er hosel specs forskjellig med hensyn til BBGM og insert dept, ja så påvirkes flex og måten skaftet spiller tilsvarende, og det gjelder alt fra drivere til wedger.

Selv spilte jeg Callaway X-Tour 2005 et players cavity med Bore Trough hosel, altså gjennomgående skaft, mens jeg nå spiller Scratch eller Wishon. Det er hele 1.25 tommer i differance på BBGM her, så i Callaway jernene er Grip siden av skaftet hele 1.25 lengere, end på Scratch eller Wishon, så det er "et helt annet stykke" av skaftet jeg bruker, alt etter hvilke hoder jeg skal spille. Da DG svekkes i flex med 1 CPM pr 1/8 og 1.25 er det samme som 6/8 deler, så blir altså mine DG skafter 6 CPM bløtere i Scratch og Wishon, sammenlignet mot mine gamle Callaway. Vi regner 1 flex klasse, altså fra R til S, som 10 CPM, og nye 10 CPM fra S til X, så derfor har jeg nå "tapt" 60% av en flex klasse til den bløtere siden, om jeg valgte de samme skaft til de nye hoder. Fra S300 i Callaway, ville jeg ent opp med at S300 kun var «Uniflex» eller firm i mine nye Scratch eller Wishon jern. Et bedre valg her ville være DG X100, eventuelt soft steppet.

Når det derfor hevdes at S flex er ikke like stiv i dag som det en gang var, så er det altså IKKE skaftet som er laget bløtere, men BBGM og hosel specs som har gjort at det montert på vanlig måte spiller bløtere. Det er derfor en sannhet at S flex er blitt bløtere, men det er ikke selve skaftet som er synderen.

Moralen er derfor, man kan IKKE uten videre bruke en skaft fitting fra et merke direkte over til et annet, men det er selvfølgelig en opplagt kandidat å teste, men kjøp aldri noe på «tro» eller omtale, få en fitting så god du kan få det der du er, eller i din nærhet, og følg de råd du får. Vær åpen for både andre merker, flex klasser, samt skaft vekt alternativer, og spør og grav til muligheter og alternativer, og test så mye som mulig, slik at du skal være sikker på at du er «dialet inn» til det som fungerer best for deg.

Et tips til slutt vedrørende kjøp og fitting av Driver. Se hva som er den KORTESTE lengden produsenten av det merke du tenker deg tilbyr,(bruk nettet og se på skaft options) og utelukk ALLE som ikke kan tilby kortere enn 45 tommer. Ta også kontakt med den shop du tenker å få en fitting, og spør hvilke skaft lengde alternativer de tilbyr ved fitting av driver. Er svaret de har kun en lengde, og denne er over 45 tommer, så er det IKKE en fitting de tilbyr, for skaft lengden er #1, så finn et bedre alternativ. Det er ufattelig få spillere som passer til en driver på 45 eller mere. Pluss minus 44" er det området de fleste hører hjemme i, som spiller "standard" i jern, men vær ikke redd for en på 43.50" eller kortere om det er det som passer deg i praksis. Jo bedre du kan treffe bolden, jo lengere slår du, så det er INGEN selvfølge at man slår lengere med et langt skaft enn et kort i driveren, det er som oftest motsatt, og antall fairways hits er jo også av interesse her.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: BBGM - kan man bruke en skaft fitting til alle merker?

Post by veggiss »

Nerd wrote:Et tips til slutt vedrørende kjøp og fitting av Driver. Se hva som er den KORTESTE lengden produsenten av det merke du tenker deg tilbyr,(bruk nettet og se på skaft options) og utelukk ALLE som ikke kan tilby kortere enn 45 tommer. Ta også kontakt med den shop du tenker å få en fitting, og spør hvilke skaft lengde alternativer de tilbyr ved fitting av driver. Er svaret de har kun en lengde, og denne er over 45 tommer, så er det IKKE en fitting de tilbyr, for skaft lengden er #1, så finn et bedre alternativ. Det er ufattelig få spillere som passer til en driver på 45 eller mere. Pluss minus 44" er det området de fleste hører hjemme i, som spiller "standard" i jern, men vær ikke redd for en på 43.50" eller kortere om det er det som passer deg i praksis. Jo bedre du kan treffe bolden, jo lengere slår du, så det er INGEN selvfølge at man slår lengere med et langt skaft enn et kort i driveren, det er som oftest motsatt, og antall fairways hits er jo også av interesse her.
Uten sammenligning forøvrig så spiller Luke Donald med 43,5" i driveren, og han hakker seg jo greit rundt på selv de lengste banene ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: BBGM - kan man bruke en skaft fitting til alle merker?

Post by Nerd »

Bubba Watson er vel ikke akkurat kjent for å slå kort, og hans Ping driver er 44.50"
- Se også at hans jern er 0.5 over standard, så det er ikke noe å si på at mange plages med en driver som er 46"
Kan ikke disse som er noen av de bedre i Verden klare det, hvordan skal en dødelig Klub golfer klare det?
http://www.ping.com/tour/prodetails.aspx?id=2750

Denne driveren på 44.50" mester Bubba så godt, at han like gjerne fyrer den av på fullt swing direkte fra fairway
http://www.youtube.com/watch?v=6NJCXJH3tmY

Det er det Golf handler om, å for å klare det skal man ikke kun ha teknikken, men utstyr som passer deg.
Post Reply