Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Snowman »

Jeg skrev dette som et apropos i en tråd som handlet om noe annet, så jeg tar det her som et eget tema:

"Norsk golf har bare noen få klubber med velfungerende jr.miljøer, ispedd noen pappa-gutter som heller har spilt golf med voksne enn å drive idrett med jevnaldrende. Golfklubber fins det etter hvert over hele landet, men de taper kampen om idrettstalentene over alt, eller de har ikke meldt seg på i den kampen engang! De gutta som kan trylle med ball, som er best i det meste i gymtimen, som får til det de prøver på, det er nesten anekdotisk sjelden at de velger seg golf. De velger andre idretter stort sett alle sammen! DET er det store problemet.

Hva så med de som har blitt blant de bedre spillerne i Norge i dag, i den dårlige konkurransen fordi det er så få juniorer å konkurrere med? Vel, er det noe det virket som mange av dem har nok av, så er det trua på seg selv. Men er idrettstalentet deres stort nok? Der tviler jeg på at vi kan ha mange nok med det talentet som skal til, siden rekrutteringen i bånn er så smal. Det har rett og slett formodningen mot seg at det her i Norge er særlig mange store idrettstalenter som har valgt golf som idrett."

Skoen trykker etter min mening veldig hardt akkurat her. De fleste store idrettstalenter som spiller golf, de er rekruttert inn som voksne etter at de har lagt opp i en annen idrett, og da er det selvsagt for seint. Hvordan kunne man i stedet fått dem til å satse på golf da de enda var unge nok til at de kunne blitt noe?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Snowman »

Lette opp en link nå, for jeg visste jeg hadde lest kloke ord av Henrik Bjørnstad om dette med barneidrett:

http://www.norskgolf.no/node/4654

Det skrev han i mai. Husker han før det ved en annen anledning poengterte det at barn søker dit de har det gøy med andre barn, og at aktivitetene må passe til alderen, med mye lek og moro for de yngste. Men blir han hørt på rundt i golf-Norge?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by yuran »

De fleste velger ballidretten fotball. Hvor mange enere produserer Norge her? Ingen. Sett opp et lag med de 500 beste spillerne i verden så er det høyst diskutabelt om noen på det norske landslaget får plass.

Jeg tror den mentale biten er viktigere enn dette med 'naturtalent', for det er evnen til å trene metodisk og langsiktig uten å miste motivasjonen som fører til resultater på sikt. Mange steder i verden motiveres unge av mer enn bare det å bli best i noe, det handler om å komme seg ut av en hverdag uten særskilt gode fremtidsutsikter. I Norge blir mange født med sølvskje i munnen og mangler den siste lille motivasjonen som trengs for å hevde seg i toppen.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Snowman »

Når man nærmer seg toppen i en stor individuell idrett, da møter man de som både har et stort talent og som i tillegg har jobbet hardt. Da holder det ikke for den som bare kan slå i bordet med det ene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by furu »

Vi kan si hva vi vil - for de aller fleste er golf fremdeles en dyr snobbesport med klysete pappagutter. Noen steder er det virkelig slik fremdeles :) Hvorfor skal et balltalent gidde å drive med en sport der man ikke liker miljøet og stilen? Image er alt.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Snowman »

furu wrote:Vi kan si hva vi vil - for de aller fleste er golf fremdeles en dyr snobbesport med klysete pappagutter. Noen steder er det virkelig slik fremdeles :) Hvorfor skal et balltalent gidde å drive med en sport der man ikke liker miljøet og stilen? Image er alt.
Tror nok dessverre du er inne på noe her, dvs. noe med holdninger som det tar tid å endre på. Men jeg tror mye også handler om at man må ha en "kritisk masse" før noe kan ta av, dvs at det vanskeligste er å få inn de cirka 20-30 første i et juniormiljø. Men klarer man først det, da kan den klubben plutselig lykkes med også å få inn mange flere, for da er det jo et miljø der, noe som det kan være gøy for andre å bli en del av.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Snowman »

Siden Henrik Stenson nå er topp-3 i verden, så er det et poeng også å nevne dette, som han forteller om seg selv:

"If my memory serves me right I was a 3 hcp at the age of 16! My rank in sweden at that time can not even been in the top 200-300! Just shows that you dont need to be the best junior to have a successful career!"

Han begynte med golf da han var 12 år, men hadde prøvd seg på flere andre idretter, hvorav mest tid på skateboard. Tidenes beste kvinnelige golfspiller, også svensk, Annika Sørenstam, var også 12 år da hun startet med golf, og før det hadde hun vært god og lovende i tennis og alpint.

De som angriper norske barneidrettsbestemmelser fordi de tror de hindrer utvikling av gode golfspillere, se på Henrik og Annika! Det viktige er faktisk ikke mye golf og konkurranser når de er små, men allsidig idrett og kroppsbeherskelse, men så må de bli hekta på golf gjennom ungdomstiden. Og hvis de da er store talenter, så kan de nå så langt som helst, men der er altså utfordringen!

Hvordan får man den type talenter til å bli hekta på golf, og helst mange av dem? Jada, Norge har Tutta, men Sverige har veldig mange navn som skinner blankere enn det nest beste norske. Og det hadde de ikke hatt uten å få mange idrettstalenter til å velge golf.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Birdieplayer »

Det kan hende det er klysete pappagutter i enkeltklubber i sentrale strøk, men når man kommer seg ut av Oslo-gryta så er faktisk de fleste helt normale folk, som prater, spiller og ler med de fleste andre.

At golf-entusistaer(?) bidrar til å videreføre slike holdninger som et generelt problem er pinlig.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Snowman »

Birdieplayer wrote:Det kan hende det er klysete pappagutter i enkeltklubber i sentrale strøk, men når man kommer seg ut av Oslo-gryta så er faktisk de fleste helt normale folk, som prater, spiller og ler med de fleste andre.

At golf-entusistaer(?) bidrar til å videreføre slike holdninger som et generelt problem er pinlig.
Jeg skrev dette i første innlegg: "Norsk golf har bare noen få klubber med velfungerende jr.miljøer, ispedd noen pappa-gutter som heller har spilt golf med voksne enn å drive idrett med jevnaldrende."

I den setningen skriver jeg IKKE at disse pappaguttene er klysete, for de fleste av dem er sikkert ikke det. Men hvis man spiller mye golf med pappa, istedenfor å drive sport med jevnaldrende, på steder der det ikke finnes noe skikkelig juniormiljø i golfklubben, da er vel pappagutter uansett et ganske presist uttrykk?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by kevin »

Det finnes de som startet når de var 4 år og som var scratchspillere når de var 12. Og så finnes de som startet sent med golf og som har blitt grisegode. Finnes ingen eksakt vitenskap eller fasit på hva som er best.

Jeg har tro på at stor bredde skaper muligheter til å finne de som virkelig kan bli gode. Golf mister nok sjansen til å å få testet ganske mange av talentene, fordi disse barna aldri blir introdusert for golf. Da må det inn i skolen, på lik linje med idretter. I barneskolen, ungdomskolen og videregående. Selv drev jeg med idrett fram til midten av 20-årene, men ble aldri introdusert for golf. Jeg spilte fotball og på idrettslinja prøvde vi sikkert mer enn 20 forskjellige idretter, men ikke golf. Det kan ha noe med de klimatiske forholdene i nord, og det manglende tilbudet. Det fantes ikke en eneste golfklubb/bane og ikke noe innendørssenter. Mens i de senere årene har det kommet til nord også. Og mange steder sør i Norge, finnes det samarbeid mellom skoler og golfklubber. Og det er en bra start.

Mine barn går på allidrett lokalt her vi bor. De første årene er det mest lek og moro. Deretter blir de introdusert for diverse idretter. Håndball, langrenn, klatring osv osv. Ikke golf. Men innenfor 15-20min kjøring finnes det minst 5 forskjellige golfklubber/baner. Borre har endel arrangement i samarbeid med skolene i Horten. Vet at de hadde rundt 300 elever på besøk en dag i sommer, hvor alle fikk prøve på golf i forskjellige former. Men hvor mange man faktisk klarer å rekruttere vet jeg ikke.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Franz »

Snowman wrote:Vel, er det noe det virket som mange av dem har nok av, så er det trua på seg selv. Men er idrettstalentet deres stort nok?
Dette er i mine øyne beviselig motsatt.

Thorp har Silver Medal fra The Open. Det er en aldeles sinnsyk prestasjon. Hvis man mener at en golfspiller med Silver Medal ikke har idrettstalent må man sette seg inn i hva som skal til for å vinne denne tittelen. Problemet var - i motsetning til det du skriver - at han ikke hadde nok tro på seg selv til å bringe dette talentet videre til øverste nivå. Det samme gjelder Kristiansen. Begge disse var på nivå med McIloy for under ti år siden. Kofstad har beviselig nivået inne, men sliter foreløpig litt med å tro helt på det når det kryper mot fredag ettermiddag.

Med mindre du har en aller annen underfundig, hjemmelaget definisjon av idrettstalent er det altså tvert om, spør du meg.

Når det gjelder rekruttering tror jeg Bjørnstad er på sporet. Det må være en viss masse, så man kan leke og konkurrere på egne premisser. Det er umulig å gjenskape den frie leken og konkurransen. Videre tror jeg det er avgjørende at barn og unge driver med flere ting samtidig, og får anledning til å utvikle sin egen interesse. Det er dessverre umulig å velge for dem, uansett hvor talentfulle de er.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by furu »

Å avfeie "klysete" typer som problem er å lyge for seg selv. Ingen her sier at det er slik i alle klubber. Langt i fra.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by kevin »

Det finner man i alle idretter, noen blir tilogmed best i verden på tross av det, eller pga det. Men å ha fokus på det er en avsporing.

Franz er inne på noe meget vesentlig. Og Norge har fått fram en god del juniorer, som har blitt europamester og verdensmestere i golf. Spørsmålet burde heller være; hva skjedde etter det?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by furu »

Forskjell på å ha fokus og å være bevisst på det.

Vi hyller amatørene våre. Og ikke minst collegespillerne. Skjønner vi her hjemme hvordan collegegolf fungerer? Det er så vanvittig mange gode spillere på enormt mange nivåer at en seier i virkeligheten kan være ubetydelig. Jeg mener at man i amatørgolf kun kan henvise til superspillere som Uihlein og Spieth for å se en sammenheng mellom det og å bli proff. De er i en utrolig viktig fase i livet der det skjer enormt mye. I denne perioden kan det gå fra å være den mest talentfulle til den mest arbeidsomme du bør satse på.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan få balltalentene til å velge golf?

Post by Snowman »

Artikkel om sakslista til golftinget; var ikke akkurat etablering av velfungerende juniormiljøer som sto øverst på lista:

http://norskgolf.no/node/5395
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply