Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by furu »

Dere har gjerne sett saken om falske køller. Nå er golfsiden ute på tokt igjen, i rettferdigheten og lokale proshopers navn :D

De har funnet siden Par 4 Golf som selger billige Pro V1/V1X. Det vil si, de er billige når du kjøper mange. Nærmere bestemt 15-20 dusin. 15 dusin eller flere gir en pris på 15,- eller mindre per ball. Golfsidens uttalelse om dette er;
Titleist Pro V1 til 15 kroner? In my dreams! No way. Dette er bare juks. Dårlige baller som er lakkert med jukselogo. Irriterende.
Vel, Pro V1 til $30/dusin er vanlig på ebay og da snakker vi om anerkjente selgere som garantert selger ekte produkter. Det er gjerne ikke den nyeste modellen men kanskje fra '08 eller '07, slik som på Par 4 Golf.

Jeg går ikke god for Par 4 Golf, det finnes bedre sider å handle fra. Problemet mitt er golfsidens lille personlige "krig" mot netthandel. De prøver å skape et bilde av en verden der du blir lurt uansett hvordan du snur og vender på det. Noe som ikke er tilfelle i det virkelige liv. Jeg aner nesten en skjult agenda her. Jeg er åpenbart i konspirasjonsteorihumør for tiden :lol:


Jeg kritiserte dem for å ikke ha grunnlag for enkelte uttalelser i "Køllegate". Dette har de kanskje lagt merke til og skriver følgende;
Vi søkte ute på nettet og fant diskusjoner rundt dette. Det var en aktør som reiste dette spørsmålet. Han fikk som svar at han håpet innsenderen ikke var blitt lurt ennå.
Etter det jeg kan se så er det en eneste diskusjon rundt denne siden og den ligger på golfwrx.com.

Jeg liker rett og slett ikke det de holder på med her. Det er ikke "golfsiden.no hjelper deg". Jeg er fullstendig for, som tidligere nevnt, å hjelpe folk å styre unna problemer. Dette er mer skremsel enn hjelp. Vi får se hvordan dette utvikler seg, eller om det gjør det i det hele tatt.
Instagram @christianfuru
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by Golf »

Overdriver du ikke litt Golfsidens betydning her? Det er tross alt en smal side for spesielt interesserte.
Tror ikke akkurat at internetthandelen stopper opp på grunn av at Asbjørn Ramnefjell endelig finner noe å skrive om.
Klart det finnes fake PRO V1-baller på markedet.
Jeg synes det er helt greit AR tar opp problemene med useriøse netthandlere.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by furu »

Jeg overdriver muligens golfsidens betydning, men det er tross alt en side med mye besøk også fra dem som sjelden bruker internett.

Jeg har aldri hevdet at internetthandelen stopper opp grunnet dette, det er bare tull Golf. En overdrivelse fra din side.

Mine problemer med dette er at siden prøver å belyse netthandel som farlig og at de muligens ikke har nok erfaring til å gi riktige råd. Priseksempelet viser dette, 15,-/ball er fullt oppnåelig i den virkelige verden.
Instagram @christianfuru
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by Golf »

At internetthandelen ikke stopper opp er min påstand.

Jeg synes det er kjekt at AR har fått noe å skrive om. Er ikke så mye spennende som står på den siden til vanlig.
Stort sett alle som kan bruke internett klarer nok å bestemme selv om de vil handle golfutstyr her eller ikke.
Og hvis du klarer å skaffe et dusin med nye 2009-modell PRO V1 til 180,- per dusin ink moms og frakt kan du gjerne legge ut link.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by furu »

Riktig nok 205,- inkl.frakt. Ikke helt 180,- desverre men det er noe galt med søkefunksjonen på ebay så jeg sliter litt med å finne flere akkurat nå.
Instagram @christianfuru
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by Golf »

Bra jobbet. Men dette er bare et dusin(som jeg ba om). Par 4 Golf har tydeligvis masse PROV1 på lager og dette lukter det litt mystisk av.
PROV1 er faktisk dyr over hele verden på grunn av at det er en nokså dyr ball å produsere for Acushet.
Når plutselig noen selger det så mye billigere enn alle andre er det sannsynligvis noe som ikke er korrekt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by furu »

Det er noe galt med Par 4 Golf ja, der er jeg enig. Har heller ikke sagt noe annet.

En av årsakene til at golfsiden sier at det må være falske baller er at prisen er 15,-/ball - "In my dreams! No way" - som de så treffende sier. Lav pris er ikke ensbetydende med svindel. Det er hele dette inntrykket de prøver å skape av internett som den store stygge ulven som lurer folk for deres hardt tjente norske kroner. Med normal fornuft klarer man seg fint i den store verden.

Billige Pro V1 dukker opp hele tiden på ebay og golfwrx.com. Det er ikke noe problem å finne til den prisen. Riktig nok 25,- dyrere per dusin i denne annonsen, jeg skal lete bedre neste gang. De i linken tok det meg 30 sekunder å finne.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by kevin »

Hos Golfsmith er det for øyeblikket mulig å kjøpe ProV1 til ca.18,- kr ballen...i USA. Og det er for 12 baller og ikke kvantumskjøp. Selv i sverige hos Dormy kan man kjøpe den type baller ned mot 25,- nok. Men det er lokal pris og blir selvfølgelig dyrere ved netthandel.

Mange av semi-proffe nettsidene og privatselgende utstyrselgere,selger utstyr de kanskje har tatt med fra USA/Asia eller andre har innført for de. Dermed er det mulig å selge utstyr til amerikanske priser og med en liten avanse på toppen. Kunne selv ha kjøpt Nike TW-08 sko til 230,- hos Nike Factory store i USA nylig og solgt de med en pen avanse om jeg hadde giddet bryet. Hadde jeg annonsert til en tilnærma så lav pris hadde jeg vel blitt stempla som "fake-selger"? :lol:

Har ikke kikket på den aktuell siden,mest fordi jeg synes hele forsøket til Ramnefjell på å ta useriøse netthandlere er rimelig elendig journalistikk...eller ingen journalistikk i det hele tatt. Enig med Furu her i at det ligner mer skremselspropaganda. Eller er det kanskje et slags hevntokt etter å ha blitt lurt selv? Det finnes de som selger lake balls av Pro V1 til 10,- og endel andre varianter "opp-shinede" baller til like lav pris.

At baller/køller og annet utstyr er fake er ikke nødvendigvis gjenspeilet i pris,selv om Ramnefjell tror det...det viser bare hans manglende kunnskap om hva som finnes på nett og utenfor sin egen proshop. At han tar opp temaet er ikke galt,men foreløpig er det et ganske stusselig forsøk og det har nok svært liten påvirkning for folks handlevaner.

Men nå er det ganske stille på siden hans fordi Bjørnstad har spillefri en stund,og da må man jo ha noe å finne på der...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by kevin »

Var inne og titta på den siden som Ramnefjell skriver om. Siden er ikke av de proffeste jeg har sett,men la merke til en morsom ting. Prisene deres er IKKE lavere enn store og anerkjente kjeder som Golfsmith og Edwin Watts,med mindre du kjøpet min.10 dusin. Altså de er faktisk dyrere enn disse. Se f.eks Golfsmith`s tilbud

Hva blir det neste? selger de og fake baller? :lol:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by furu »

Og Golfsmith har 2009-ballen. De man oftest finner billig er '07 og '08.

Det finnes bedre måter å sette fokus på dette. Han kunne kjørt på med litt informasjon om hvordan man ser at køller er falske og hva man bør være observant på dersom man handler på ebay. Kanskje det også hadde vært en ide å vise til gode priser her hjemme. Det snakkes mest om dyre kurs og kølletilpasning på golfsidens nyhetsside. Hva med å nevne alt fra gode priser hos XXL og G-Sport til Bergen Golfsenter, proshoper osv.? Eller er det meningen å styre folk inn døren på Innesvingen eller Moder?
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Undersøkende journalistikk fra golfsiden.no

Post by sumo »

kevin wrote:Var inne og titta på den siden som Ramnefjell skriver om. Siden er ikke av de proffeste jeg har sett,men la merke til en morsom ting. Prisene deres er IKKE lavere enn store og anerkjente kjeder som Golfsmith og Edwin Watts,med mindre du kjøpet min.10 dusin. Altså de er faktisk dyrere enn disse. Se f.eks Golfsmith`s tilbud

Hva blir det neste? selger de og fake baller? :lol:
under 250kr for et dusin pro v1 baller, nye, er jo dritbra pris eller hva..?
er vel ikke noe toll gebyr e.l på golfballer heller tror jeg. frakten kommer jo i tillegg, men det kan da umulig være store greiene.

forresten, har jeg forstått det riktig at man kan sette eget preg på ballene?? skrift etc..?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply