Årsavgift 2010

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Årsavgift 2010

Post by kevin »

Hva er din klubbs årsavgift for i år? Og har den økt(eller minsket) mye kontra fjoråret?

på Borre var den på 5750,- i fjor,og har økt til 6250,- i år. Relativ mye økning kontra tidligere år synes jeg
2006 - årsavgift 5300,-
2007 - årsavgift 5300,-
2008 - årsavgift 5500,-
2009 - årsavgift 5750,-
2010 - årsavgift 6250,-

Synes at 6250,- begynne å bli en sum som gjør innhugg i familiebudsjettet,med mindre man setter av penger hver mnd(burde nok ha gjort det). Tidligere år har vi kunnet dele den i 2 uten noe gebyr eller renter,noe som har vært kjærkomment. Den kommer jo i en mnd hvor årsavgift på bil også kommer,så mars er en tøff mnd(jan-april egentlig vil jeg si).
Nytt av året er at man tilbyr avtalegiro over 9 mnd,og jeg syntes det var et godt tiltak først. Men så når jeg så at dette skulle være 9mnd a 770,-,og totalsummen ble 6930,-,ble jeg ganske overrasket :o

Jeg tok det opp med daglig leder og han svarte tilbake at styret hadde bestemt at det skulle være gebyr på ordningen,og at 75,- pr termin var en grei sum. Noen andre hadde visst også gitt uttrykk for at de syntes det var ganske dyrt. Jeg synes å ta 680,- kr ekstra for denne ordningen,i tillegg til en prisøkning på ca.9% er å ta vel hardt i.
På banklånet vårt er termingebyret 35,-,på forbrukslån er det ikke vanlig å ha så høyt gebyr såvidt jeg har kunnet se. På forsikringen jeg fikk nylig så er avtalegiro gratis,ingen termingebyr. Meningen med avtalegiro er jo at man skal slippe å sende ut faktura,dvs spare penger. Og det som er vanlig er å ha gebyr for å sende ut faktura,og heller oppfordre kunder til å bruke avtalegiro/efaktura for å slippe gebyret. Dette minner mer om en dyr avbetalingsordning...

Fristen var ganske kort,så jeg rakk ikke tegne den før 15.02. Så nå får jeg hele å betale før 1.mars....bare å bite tenna sammen og klare det,føles litt bedre det enn.

PS! I sverige kan brukere av "More-kortet" dele opp betalingen over 12mnd,da tilkommer 25,-(SEK) pr.mnd i gebyr
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsavgift 2010

Post by furu »

Bjørnefjorden

Kontingent
2008 - 2.100,-
2009 - 2.600,-
2010 - 2.800,-

33% prisøkning på tre år. Det er jo helt i tråd med andre ting i samfunnet :lol:

"Årskort" greenfee, fritt spill
2008 - 1.900,-
2009 - 1.600,-
2010 - 1.800,-

Lett å se at de mener de gjorde en tabbe ved å sette ned prisen på årskort i fjor. Det vitner rett og slett om dårlig forarbeid fra klubbens side når de tydeligvis har tapt så mye at de må sette opp.


Totalen inkl. årskort greenfee for meg er 4.600,- (5.300,- hvis man ikke jobber dugnad). Når Fana tar litt over 6.000,- for fritt spill i ett år som prøvemedlem så er det fristende å skifte. Med innmeldingsavgift på 2.000,- så er det faktisk dyrere for nye spillere å bli medlem på BJGK enn Fana og det inkluderer fritt spill hele første året. Selv med bygging av nye hull så mener jeg faktisk at en prisstigning ikke kan forsvares hos BJGK dersom man kun ser på produktet de tilbyr. Dersom de ikke klarer å drive forsvarlig økonomisk uten å få inn ekstra penger så har jeg forståelse for at de må gjøre grep.

Gebyret du nevner kevin er egentlig fullstendig uholdbart og urimelig. De ser en ny inntektskilde i dette, enkelt og greit. De er fullstendig klar over at mange medlemmer hos dere sikkert ønsker å dele opp, de har sikkert fått flere henvendelser på det siden de velger å tilby det. La oss si at 100 medlemmer gjør dette, det betyr nesten 70.000,- i ekstra inntekt for klubben!

Fikk forøvrig min faktura i går den 18/2. Forfall 21/2....... Nå kan man argumentere at jeg visste at den kom men allikevel.....

Golfklubber generelt ser ut til å ha liten eller ingen anelse om markedet de driver i. Prisstigninger ser ut til å forekomme først og fremst grunnet dårlig økonomisk styring i foregående år og ikke en oppgradering i tilbudet til medlemmene.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Årsavgift 2010

Post by kevin »

En "liten" detalj jeg glemte var at min klubb har sunn økonomi,og gikk med overskudd i 2009. Endel klubber setter jo opp kontigenten mye når de skal dekke inn et underskudd
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Årsavgift 2010

Post by Long-Hit-Wonder »

Det var omtrent som å lese om Grenland GK slik du beskriver tilstanden hos Borre GK, Kevin.

EDIT: Bamble GK har årsmedlemskap på 2500kr, som er akseptabelt til tross for at det kun er en 9-hulls golfbane.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Årsavgift 2010

Post by sumo »

selv er jeg bare greenfee medlem på klubben min, krokhol.
men årsavgifta har steget siden ifjor ja. i år er den på 2530kr.
ifjor mener jeg den lå på rundt 2100kr.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Årsavgift 2010

Post by Kaffekannen »

På Fana er det 5200 kroner i årskontigent. Ganske ok egentlig for en 18 hulls bane. Det kjipe er innskuddet på 20K. Får dele det opp i fire deler uten gebyr men det svir likevel. De gjorde nok noe lurt i fjor(og i år forsåvidt) ved å tillate prøvemedlemskap til 6500. I år har de fulgt opp dette ved å tilby de som vil fortsette etter prøvemedlemskapet ca halv pris på årskontigent første år mot at de betaler innskudd, noe jeg slo til på. Nå håper jeg bare de følger opp denne tråden med fornuftige medlemsvennlige løsninger med skikkelig banepleie. Var ikke imponert i fjor!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsavgift 2010

Post by Keyser »

Hvor mange av dere var med på årsmøtene? Det er årsmøtet som er klubbens høyeste instans og som
- bestemmer klubbens tilbud til medlemmene (utbygging, investeringer, hva klubbens tilbud skal inneholde)
- bestemmer kontingenter og andre priser.
- godkjenner budsjett.
- velger styre.

En av utfordringene med å drive en golfklubb økonomisk er hvordan inntektene fordeler seg. Man får store faste inntekter i februar (kontingenter), resten er variable inntekter som fordeler seg i praksis i mellom månedene mai, juni, august, september. Disse variable inntektene er svært avhengig av vær og sponsormarked. En klubb på Østlandet tapte f.eks nærmere 2 mill på sponsormarkedet. Er variasjoner i disse inntektene nødvendigvis et mål på hvor godt klubben er styrt? Hvor harde grep skal man gjøre dersom mai (1/4 av sesongen) blir dårlig? Kutte tilbud som igjen vil redusere variable inntekter?

Hvordan skal man få større faste inntekter og mindre variable? Kan vel egentlig bare komme gjennom medlemmene? Fokusere på green-fee spillere? Ja, det kan man, men det går utover tilbudet til medlemmene igjen. Det er medlemmene som "eier" golfklubben og det er medlemmene som

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsavgift 2010

Post by furu »

Jeg var på vei på årsmøtet helt til min datter klarte å kjøre en tusj opp i munnen med påfølgende blodstrøm :lol:

På årsmøtet i fjor var det litt motstand mot heving av kontingent men det ble ikke hørt. Jeg har generelt liten eller ingen tro på at medlemmer som møter opp på årsmøtet "på sparket" klarer å stoppe et forslag om økt kontingent. Styret (uansett om det er golf, fotball, rc e.l.) feier historisk sett all motstand av banen når det gjelder slike saker.

Det virker som om den eneste måten klubber kan skaffe penger er å strekke eksisterende medlemmers økonomiske bidrag stadig lenger.

På BJGK kan de som tar Grønt Kort/VTG på rimeligere medlemsskap. Kontingenten for dette var 1.000,- i 2009 og er økt med 100% til 2.000,- i 2010. De betaler ikke innmeldingsavgift før det andre året. Da regner jeg med at de bare melder seg ut etter det første året og hopper på tilbud i andre klubber.

I fjor skrev BJGK at de fikk godt over 100 nye medlemmer. I år skriver de at de fikk 119 nye medlemmer. Ca. 250 nye medlemmer på to år, forfallet må jo være enormt.

Jeg står ved min påstand om at stadig heving av prisene på BJGK ikke er forenelig med varen de tilbyr.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Årsavgift 2010

Post by Keyser »

furu - vi er nok uenige på en del punkter, men det er jo helt greit. Vi får heller ta diskusjonen over en runde en gang

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Årsavgift 2010

Post by furu »

Jeg er sikkert uenig med de fleste som sitter i styrer i golfklubber. Jeg har min erfaring som formann i modellbilklubb og involvert i fotballklubber. Det er tross alt helt annen type drift når det gjelder utgifter så jeg ser det kanskje på feil måte når det kommer til golf.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Årsavgift 2010

Post by kevin »

Jeg skulle vært med på årsmøtet,men jeg måtte være hjemme med barn den dagen. Så dessverre fikk jeg ikke vært med å påvirke noe. Når det er sagt er jeg ikke imot en heving av kontigenten,men synes kanskje den var litt stor med tanke på at klubben går med overskudd(les 1/2 mill på bok og 30k i + for 09). Det kan slå negativt ut hvis man fortsetter å øke den like mye hvert år. Hva skal man da gjøre når det blir dårligere tider? Be medlemmene ta enda større deler av regninga? Det tror jeg blir vanskelig. Her er det snakk om langsiktig tenkning.

Det er denne avbetalingsordningen jeg synes er verst,hvor man finner en måte å få inn enda mer penger av de som kanskje allerede synes at kontigenten begynner å bli vel høy(husk man får inn ekstra penger,i tillegg slipper man kostnaden ved å sende ut faktura). Denne ordningen er IKKE bestemt av årsmøtet,men styret. Det hadde ikke jeg kunne påvirket om jeg ville. Annet enn at DL lovet å ta det med styret etter at jeg uttrykkte misnøye

Det finnes avbetalingsordning for spilleretten,uten gebyr. Den koster nå 15 000,-,mot 25k for noen år siden.

Og så må det aldri bli sånn at man ikke kan være uenig i avgjørelser som blir tatt,fordi man ikke var tilstede da den ble tatt. Det var mer enn 1000 medlemmer som ikke var tilstede...slik det veldig ofte er på årsmøter hos litt større golfklubber,hvor gjerne 5-10% av medlemmene er tilstede.
Post Reply