Protimer, fast opplegg?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Protimer, fast opplegg?

Post by rake »

Jeg regner med de fleste har bruk for protimer en gang i blant uansett nivå.

Etter å ha prøvd litt på egenhånd tok jeg kontakt med klubben og tar nå regelmessing protimer. Ingen tvil om at dette har vært veldig bra for meg. Istedet for å trene uten å ha noen særlig mål, har jeg nå klare oppgaver å jobbe med.

Hva med dere som har lavere hcp. Har dere faste protimer eller bruker dere kun instruktør hvis det er noe som ikke fungerer som det burde på banen? Vil egentlig bare vite litt hvordan dere trener for å blir bedre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Protimer, fast opplegg?

Post by furu »

Har hatt faste timer i vinter men ikke fulgt opp når våren kom. Skulle selvsagt gjort det :oops:

Jeg bruker faktisk en app til iPhone/iPod som heter Golfplan. Skrev litt om den på hjemmesiden min. Du får treningsøvelser basert på nivået ditt og feilene dine. Gode øvelser, veldig bra app. Den hjelper meg til å ha litt plan over øktene, at jeg ikke bare schmokker baller utover rangen.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Protimer, fast opplegg?

Post by hanso87 »

Har flere ganger tenkt å bestille protime, men aldri blitt noe av.

Har hatt protime en gang. Det var konfgave og jeg var 16 år. Har ikke hatt siden, og det er 6 år siden.

Men har ikke hatt siden. Bør vel bestille en eller to i år for å nå målet mitt med lavere hcp.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Protimer, fast opplegg?

Post by JanB »

Denne tråden bare ropte til meg ;-)

La meg få komme med noen råd som jeg selvsagt sier til mine elever også.

Først og fremst er jeg opptatt av målbare resultater. Dersom vi skal oppnå noe sammen så må vi ha noe å styre etter. Min ledelsesfilosofi er at ting må være målbart for å være styrbart.
Altså må vi først vite hvor vi står for å ha et mål på hvor vi vil.
Golf består i mitt hode av 5 helt forskjellige spill, som jeg har vært inne på før. Tre av spillene er fysiske og 2 er mentale.
Det første du må bestemme er HVOR du trenger og ønsker å gjøre forbedringer.
Nå ser du altså at det å måle status er helt avgjørende for hvor din coach kan sette fingeren på forbedringsmulighetene.

Når man så har fått fokus på feltet man vil forbedre er det på tide å sette et klart mål. Husk at det skal være målbart. 10% færre put ved like mange GIR som i dag. 10% flere GIR. 20% flere fairwaytreff på utslag. Unngå å produsere adrenalin i pressede situasjoner (teknikker for å unngå stress). Gjøre bedre risikoanalyse (ha med flere avgjørende elementer). Øke rekkevidden på lange jern og wood med 15%. Her ser du bare noen vanlige eksempler.

Når dere nå sammen har funnet fram til et mål som selvsagt må være realistisk, skal din coach legge fram en framdriftsplan for deg, med milepæler og delmål.
Dette er like mye viktige sjekkpunkter for deg som din lærer.

Selve samarbeidet med coachen er helt avgjørende. Dersom du ikke har tillit, ikke forstår vedkommende, er det ikke å anbefale å gå videre. Du skal føle en trygghet til samarbeide allerede fra første time der dere ser på hvor du står.

Nå er mye opp til deg. Du må virkelig ville dette og arbeide målbevisst. Gjøre dine "hjemmelekser" og andre øvelser du får. Møt godt forbedredt og i god tid. Varm opp grundig før din protime starter. Det er rett og slett uforskammet at din coach skal være med de første 5-10 minuttene med din oppvarming.

Ikke ha hastverk. Når dere sammen har en omforent framdriftsplan med sjekkpunkter som skal være delmål mot deres mål, skal dette følges.

Som du ser er dette svært prosjektorientert og det er vel kanskje ikke så rart når jeg har arbeidet med virkelig store IT prosjekter i et titalls år. Det er allikevel ikke noen som helst forskjell mellom å gjøre et treningsprosjekt og andre prosjekter. Det er de samme prinsipper som gjelder.

Dersom du vil ha flere treningstips håper jeg du vil følge min Facebookside :

JaSol Golf Coaching
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply