Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

veggiss wrote:Er det en fanesak for deg å fremme sakte spill Snowman? Er du den som leter 5 minutter etter første ball, 5 minutter etter den provisoriske, for så å gå tilbake til tee og slå en ny ball fordi du har lov til det iht reglene?
Du bommer fullstendig, veggiss, for jeg spiller ikke sakte selv, blir aldri beskyldt for det, for jeg har lært meg rutinene og passer på å holde tempoet slik det skal være. Må det til, så er jeg absolutt ikke redd for å bli litt anpusten hvis man må gå på litt.

Men jeg liker ikke klagere som hakker på andre, selv om disse andre ofte gjør bare småfeil som er lite å mase med. Det skal to parter til for å lage en krig, og det er ikke bare somlekopper som av og til lager dårlig stemning på en golfbane, for den uvanen har de felles med en del masekopper som burde senket skuldrene litt i kritikken sin mot andre.

Jeg vil kort og godt ha det hyggelig utpå der, og jeg har ikke det når det er for mye irritasjon i lufta rundt meg!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

Kaffekannen wrote: ... faktum er at tregt spill i turneringer er et stort problem hos alle klubber jeg har snakket med. Det fører til at de som spiller blir stresset og ikke trives så godt og det koster penger for klubbene.
Enkelte snakker omtrent som dette: - Hvis runden tar under 4 1/2 time, da er golf kjempegøy! Men hvis runden tar over 5 timer, da er det stressende, frustrerende og så de har lyst å legge opp eller kjefte opp noen!

Det høres ut som om forskjellen på himmel og helvete handler om i gjennomsnitt halvannet minutt pr hull! Da går det jo an å jobbe litt med sin egen irritasjonsgrense!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Kaffekannen »

Den halvtimen i forskjell er en stor forskjell. Jeg er selv en av de som muligens er litt tregere enn gjennomsnittet og må derfor være bevisst på det. Jeg takler ikke folk som høylytt skal klage på andre om det er for det ene eller det andre, men jeg forstår at for ganske mange(flertallet?) så er tregt spill noe som irriterer, ødelegger rytmen og fort fører til at de deltar i færre turneringer.

Og sånn at det er klart: Jeg mener ikke at man skal løpe gjennom banen. De aller fleste baner i dag har satt opp en tidsfrist som man skal kunne holde uten å verken løpe eller kutte ned på forberedelser til hvert slag. Det bør kunne forventes at alle på banen kommer seg inn ca på denne tiden. Turnering eller ikke.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

At både gjennomsnittsgolfere og de raskeste irriterer seg over de som er ekstra seine, det kan også jeg forstå.

Men jeg har også opplevd at raske spillere irriterer seg over helt vanlige gjennomsnittsgolfere som ikke er særlig seine! Det virker som noen her inne syns den type irritasjon også bør tas hensyn til. Eller?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Yngvebol »

Kaffekannen wrote:
Snowman wrote:
Kaffekannen wrote:Et annet tips er å snakke med en "leder" for hver ball. Gi en person i ballen ansvar for å holde følge med ballen foran. Typisk den med lavest handicap.
Hallo !!! Vi snakker om konkurranse !!! De som går i flight sammen er konkurrenter i en idrettskonkurranse !!! OK ???

Tenk det er spiller som står og lurer litt på et køllevalg, ikke noe verre enn det som skjer hundre ganger pr runde i en proff-turnering, så har han en lav-hcp'er av den utålmodige typen som er "leder" i flighten som sier: "Hei du, nå må du bestemme deg, de har jo gått av greenen der nede nå."

Eller man ble plutselig usikker på puttelinja, så man tok en ekstra kikk, ikke noe spesielt, men fordi en annen i flighten var i skogen etter utslaget noen minutter tidligere, så syns han "lederen" at nå får alle stå på, så han bemerker: "Kom igjen nå da, sett den putten, de venter bak oss!"

Det ville være fullstendig utidig å gi en deltaker i en idrettskonkurranse i oppdrag og mandat å kunne si sånne ting til konkurrentene sine. Enhver får ta ansvar for seg og sitt! Og skal noe sies, fordi det blir altfor ille, bør det handle om et forsiktig "vi bør kanskje gå litt fortere nå" eller noe annet som ikke inngår i konsentrasjonen om slagene.
Dette er ikke snakk om idrettskonkurranser!!! Dette er snakk om turneringer på et sosialt nivå med eller uten handicap. Det plager tydeligvis ikke deg veldig mye, men faktum er at tregt spill i turneringer er et stort problem hos alle klubber jeg har snakket med. Det fører til at de som spiller blir stresset og ikke trives så godt og det koster penger for klubbene.

Det er jo snakk om voksne mennesker og det må jo kunne forventes av voksne mennesker at man tåler å få beskjed om at det går litt tregt. Samtidig gjelder selvsagt vanlig etikette på når man gir beskjed. Man sier selvsagt ikke noe når noen gjør seg klar til å slå verken vanlige slag eller putter.
Jeg tror at du treffer kjernen i problemet med sakte spill. Mange spiller ikke turneringer på sosialt nivå selv om turneringen legger opp til det. Jeg har sett utallige eksempler på golfspillere (jeg vil ikke kalle de golfere) som jukser på hcp, glemmer og telle slag, flytter ballen til bedre leie og gjør sitt ytterste for å vinne en golfhanske eller en trepakning med baller. Jeg tror golf får frem det beste og det verste i folk. Hvorfor skal man da klare å oppføre seg slik at det ikke er til sjenanse for andre.

Snowman nevte 3 kategorier og det er jeg nesten enig med. Jeg har bare 2 kategorier er, Kategori 1: De som spiller normalt eller raskere og prøver å gjøre golf til den fantastiske sosiale eventen den kan være. Kategori 2: de som gjør golfrunden til noe mindre hyggelig, herunder treige spillere, klagere og de som ikke reparerer nedslagsmerker, raker bunkere eller legger på plass torv..

Jeg tror fremdeles at informasjon er den beste løsningen. Tviler på at hverken pisk eller gulrot egentlig hjelper :|
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

Lurer på hvem av proffene som spiller seinest og raskest?

Tror kanskje den seineste må være J.B. Holmes og den raskeste Simon Dyson?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by veggiss »

Snedeker er heller ikke spesielt treg.

Nå i Portugal hadde vi spesielt én runde hvor jeg lot meg virkelig irritere over at det gikk sakte, men frustrasjonen gikk på klubben som hadde dobbeltbooket flere baller, og ikke på spillerne foran. 5 timer og 45 minutter tok runden, og det synes jeg er altfor mye!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by raffener »

Ref linken kevin ga tidligere i tråden lå Rickie Fowler på 16 sek i snitt pr slag, Nick O'hearn lå på 55 sek...
Jeg vet stort sett at hvis Charlie Wi, JB Holmes eller Ben Crane spiller i siste ball på søndager så går jeg og legger meg med mindre det er en majorturnering. :P

Et par andre interessante linker var USGA Pace-system, samt at r&a har satt opp bestemmelser i 2012-revideringa for sakte spill.
http://www.randa.org/Rules-and-Amateur- ... -Play.aspx
http://www.popeofslope.com/paceofplay/howfast.html

Gitt siste link der regnet jeg på Hauger og kom fram til dette;
(Forbehold om synsing og forenklinger)
Pace rating; 6490 yards / 48 = 135 mins distance time
4 min greetime pr hole = 72 mins
obstacle time = 15 mins (komplett synsing)
Green to tee - 60 yards etter hull 2, 3, 5, 6, 8, 9, 13, 16, 8*60 yards=480 = 10 min
100 yards etter hull 7 = 2 min
= 12 mins (synsing)
+ 4 min halfway stop

==135+72+15+12+4 = 238 minutter tilnærmet lik 4 timer.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by kevin »

Når det gjelder turneringspill som denne tråden handler om så er det litt andre hensyn å ta enn ved selskapsrunder. Det ene er at man setter av en tid hvor turneringen skal foregå. Overskrider man den kraftig kan det gå utover andre. Og så er det jo viktig å bli ferdig før det blir for sent slik at folk reiser hjem før alle er ferdig, man mister muligheten til å ha premieutdeling eller lignende etterpå. Noen ganger jeg har vært med så er det bespisning etterpå og hvis det blir 1t forsinka er det ikke sikkert det passer så bra for de som håndterer den delen.

Det går an å ha det veldig hyggelig selv om man spiller "raskt", eller effektivt
Post Reply